PUBLICATIES

PUBLICATIES SCHOOLTUINEN

Schooltuintje is het begin (2013)
Verbondenheid van kinderen met natuur en milieu neemt toe door een schooltuin. Verworven competenties vergroten op lange termijn de kans op een betere gezondheid en het nemen van sociale verantwoordelijkheid. Het opzetten van succesvolle schooltuinen vereist maatwerk. Deze beslisboom kan helpen bij het maken van belangrijke keuzes.

Meer groente eten door moestuinieren (2018)
In het artikel ‘School gardening increases knowledge of primary schoolchildren on edible plants and preference for vegetables’ staan de resultaten van een onderzoek over effecten van schooltuinieren in Nijmegen met 150 leerlingen van groep 6. Kennis van voedingsgewassen nam toe en hun voorkeur voor groenten werd groter.

Een schooltuin (2019)
Veel kinderen hebben onvoldoende kennis over gezond eten en duurzame voedselproductie. Ze kennen en eten weinig groenten kennen en zijn vervreemd van de herkomst daarvan. Ervaringsgericht onderwijs in moestuinen brengt duurzame voedselproductie en gezond eten dichter bij kinderen.

Ervaringsgericht leren in schooltuinen (2020)
Een schooltuin is een rijke leeromgeving. Provinciale subsidies bieden uitgelezen kansen om een deel van het schoolplein in te richten als moestuin. Dit vereist wel maatwerk. Lees meer op https://www.pedagogiekdigitaal.nl/p/ervaringsgericht-leren-in-schoolmoestuinen/3501

Inventarisatie tuinbouw en behoeftes ondersteuning op Curaçao (2021)
De manier waarop tuinbouw op Curaçao georganiseerd is, in hoeverre de Curaçaose bevolking daarbij actief betrokken wordt en de behoeftes voor ondersteuning zijn te lezen in dit rapport; schooltuinproject ‘Kunukito di Skol’ komt ook aan bod.

Inventarisatie basisscholen op Curaçao (2021)                                                                                                                   In dit rapport staan adresgegevens van alle Curaçaose basisscholen en ook weer gegeven op een kaart. Dit kan behulpzaam zijn bij een vervolgproject om schooltuinen op te zetten. Het uitgevoerde schooltuinproject ‘Kunukito di Skol’ wordt uitgelegd.

Inventarisatie onstersteunings-structuur schooltuinen Nederland (2021)
Voor het welslagen van een schooltuin is ondersteuning bij onderhoud, lessen en organisatie een belangrijke voorwaarde. De manier waarop organisaties dat doen bij scholen en de behoeftes van organisaties om scholen (nog beter) te ondersteunen zijn onderzocht in opdracht van de Alliantie Schooltuinen en in kaart gebracht.

Beslisboom Schooltuin van idee tot realisatie (2013)
Het opzetten van schooltuinen vereist maatwerk: een integrale visie en gedegen voorbereiding zijn belangrijke succesfactoren. Kijk vooral wat mogelijk is binnen de beschikbare ruimte, middelen, wensen en werkwijzen op school. De beslisboom 'Schooltuin: Van idee tot realisatie' biedt structuur aan het proces van initiatiefnemers.

Schooltuin: een rijke leeromgeving! (2022)
Dit artikel is een onderdeel van het themanummer Ecosfeer van Marktplaats, het magazine van Agora, Stichting voor bijzonder primair onderwijs in de Zaanstreek (24 scholen). Aandacht voor moestuintjes op een groen schoolplein groeit, ook bij Agora. En terecht, want er valt veel te beleven en te leren!